Här kommer jag att publicera allt material jag har om våra Mustanger

S 10 Mustang Sally


Mustang S 10 Mustang Sally

Så här såg Sally ut när jag fann henne på Blocket i maj 2005, jag köpte henne av en begravningsbyrå i Karlskoga som skötte dödsboet till en äldre man vars släktingar fanns i Norge. Båten hade stått på land i Kristinehamn under två år innan jag köpte henne. Bortsett från lite jordslag på skrovet under presenningen var hon i hyfsat skick, bortsett från det enormt stora stävbeslaget med pulpit (se bild). Den avancerade fyrhjulsvagnen var en bonus, den verkar vara gjord av en gammal lavett till en luftvärnskanon (förre ägaren jobbade tydligen en tid på Bofors).



Första sommaren 2005 sjösatte jag endast som hon var för att se hur allt kändes och utvärdera vad jag skulle modifiera under min renovering under våren 2006







Här ligger Sally vid bryggan helrenoverad sommaren 2006, då har jag i princip rensat hela båten på all utrustning, och körde in henne till Norrköping med traktor och vagn för att göra en hellackering.
När det var klart så  började jag att sätta dit all nya beslag med ungefär samma layout som jag haft på min tidigare Safir.


Efter all beslagsmontering, tog jag itu med att renskrapa masten från en massa vita fäglager(masten är en oeloxerad Kungsörsmast), därefter primade jag den och målade den med Mellangrå Toplac, jag blev rekommenderad att inte måla med 2-komp. då masten är så pass mjuk att ytskiktet lätt spricker.






Här är en bildsvit på motorfästet som jag hittade i en katalog, det är avsett att sätta på badbryggor på motorbåtar , men efter att ha ändrat vinkeln till de rätta, fungerar bra och är väldigt lätt att lossa, vrid den stora svarta plastratten och hela fästet släpper från plattan.




Så här ser supstugan ut som sitter ihop med sprayhooden.
Sprayhooden är så hög så den går inte att ha uppe under segling




Däcksfäste + Bartel rulle + Harken trissa



Lina + toppsvirvel + Harken trissa

Här är min hemgjorda gennacker rulle, som är en variant av en Facnor rulle men gjord av standard komponenter, Bartel rulle med toppsvirvel, Harken trissa för att frihjula halshornen och en Liros "antitorosionslina" 11 mm detta tillsammans med Wichards schacklar.





Här är lite bilder på min sittbrunn, som visar min storsskotspåle som är löstagbar
för att inte vara i vägen när jag sätter upp supstugan, sen har jag monterat in en ankarolina i stuven för ankaret. Jag har nåtat om durkarna med svart Sikaflaex sen dom här bilderna är tagna






Här är några bilder på "Mustang Sally" med den nya asymetriska spinnackern(Royal Marin) som sitter på rulle framför förstaget (ca. 50 cm), rullen är en egen variant av Facnor's rulle gjord av standardgrejer(se tidigare bilder). Bilderna är tagna under Kalvholmsregattan.






Här är vi på hemväg efter vår årliga "gubbsegling i mitten av sept. 2008. En perfekt höstdag!!





Här är några bilder från sista seglingen i början på oktober 2008 från Harstena till Söderköping, började med 7-8 m/s och slutade med ett rev och "flängvästan" med bondkryss i 17-19 m/s i Slätbaken. Jobbigt och lärorikt för att förstå båtens hårdvindsegenskaper!!



Här är lite "homestyling" av Sally med dom nya dynorna, jag valde svart galon i förpiken, det kan ju förekomma blöta segel där ibland. ;-)



Här är starten i Höstköret sista delseglingen av 5 för SRS-Cupen 2011 i Östergötland
där vi bärgade slutsegern efter en serie 4-2-DNS-1-4.
Hennes SRS mätbrev säger 1.104



Mustang Sally är såld

Ny ägare Kurt Rasmussen från Nyköping

Lycka till!!

I mån av uppdateringar från Mustang ägarna håller jag bloggen uppdaterad


Här är en bild från Kurt Rasmussen den nya ägaren av Sally, där han håller på att
limma det nya däcket inför säsongen 2013.
Han har också installerat en OZ elmotor under akterdäck med foldingpropeller.
Se följande nya bilder på slutresultatet.










Snyggt jobbat, Kurt!!